Jong AZ 2021-2022

Eredivisie, bekerduel of oefenpotje: bespreek hier alle wedstrijden van het vlaggenschip
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 03 okt 2021, 15:53 Data moet je ook kunnen interpreteren.
Maar data zal je bijna altijd met beelden moeten combineren. Het is een moderne manier van scouten en talentontwikkeling bij houden, maar zo verfijnd is het nog niet.
Het gaat steeds verder, met Artificial intelligence kan je informatie filtreren die je met het blote oog nooit kan vinden.

Het is misschien een raar voorbeeld maar bij koeien hebben ze met de hulp van een simple stappenteller met nog wat sensors (net als wat de speler op hun rug hebben) ontdekt dat een als een koe tochtig moet worden (en naar de stier moet voor bevruchting) . De koe net een beetje een ander ritme in zijn loopje heeft. Zelf de mensen die naderhand naar koeien gingen kijken op het moment dat ze dat loopje zouden moeten hebben, konden met hun blote oog niet zien dat de koe anders liep. Dit was een ontdekking die miljoenen heeft opgeleverd in de veeteelt.

Voetbal is ook een miljoenen business, data zou zo aan het ritme van het lopen kunnen zien dat een speler ergens een onderhuidse blessure heeft en dat de speler nog denkt dat het gewoon een beetje spierpijn is.

Van Wonderen beschrijft dat hij met het blote oog niet kon zien dat zijn spelers het rood in gingen. Uit de data bleek duidelijk dat hartslag etc langer hoog bleven en dat ze meer tijd nodig hadden om weer in rust te komen.

AZ verkoopt zijn spelers met een totaal data overzicht. Vooral de cijfers van hoe een speler om kan gaan met een druk speelschema en hoe snel ze herstellen.

Ken je AZ University? Er zijn podcast en you tube filmjes (ik heb er zelfs voor betaald toen er vorig jaar lezingen waren en het oa om de jeugd opleiding ging).
Daar kwam naar voren dat data eigenlijk al veel verder is geïntroduceerd is en voor heel veel beslissingen een onderbouwing geeft.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

FugAZi schreef: 03 okt 2021, 17:22 Het gaat steeds verder, met Artificial intelligence kan je informatie filtreren die je met het blote oog nooit kan vinden.

Het is misschien een raar voorbeeld maar bij koeien hebben ze met de hulp van een simple stappenteller met nog wat sensors (net als wat de speler op hun rug hebben) ontdekt dat een als een koe tochtig moet worden (en naar de stier moet voor bevruchting) . De koe net een beetje een ander ritme in zijn loopje heeft. Zelf de mensen die naderhand naar koeien gingen kijken op het moment dat ze dat loopje zouden moeten hebben, konden met hun blote oog niet zien dat de koe anders liep. Dit was een ontdekking die miljoenen heeft opgeleverd in de veeteelt.

Voetbal is ook een miljoenen business, data zou zo aan het ritme van het lopen kunnen zien dat een speler ergens een onderhuidse blessure heeft en dat de speler nog denkt dat het gewoon een beetje spierpijn is.

Van Wonderen beschrijft dat hij met het blote oog niet kon zien dat zijn spelers het rood in gingen. Uit de data bleek duidelijk dat hartslag etc langer hoog bleven en dat ze meer tijd nodig hadden om weer in rust te komen.

AZ verkoopt zijn spelers met een totaal data overzicht. Vooral de cijfers van hoe een speler om kan gaan met een druk speelschema en hoe snel ze herstellen.

Ken je AZ University? Er zijn podcast en you tube filmjes (ik heb er zelfs voor betaald toen er vorig jaar lezingen waren en het oa om de jeugd opleiding ging).
Daar kwam naar voren dat data eigenlijk al veel verder is geïntroduceerd is en voor heel veel beslissingen een onderbouwing geeft.
Je leest niet direct wat ik schrijf.
Ja data speelt een rol, maar het interpreteren van die data is ook een kunst.

Het simpelste voorbeeld waarmee ik mensen op dit forum wel eens dood gooi is dat doelpunten best nietszeggend kunnen zijn als je niet weet hoe ze gemaakt zijn. een spits met 13 doelpunten ziet er opeens een stuk minder interessant uit als je er achter komt dat het 8 penalties waren, een intikker en een doelpunt dat eigenlijk het verlengen van de bal was. Precies om diezelfde redenen vind ik assists belangrijker dan doelpunten omdat je voor een assist veel meer dingen goed hebt moeten doen. Het is goed om te zien waar op het veld het gebeurd, hoe het gebeurd, met wie het gebeurd (zo zal een écht fenomenale buitenspeler een spits véél vaker in scoringspositie kunnen brengen dan hij bij jouw team komt).
Dan heb ik het nog niet gehad over hoe je niveau verschil, directe tegenstanders etc. moet inmeten.

Ander voorbeeld:
Zo kun je ook 90% passing nauwkeurigheid hebben, maar als dat allemaal simpel de bal rondspelen achterin is en de gemiste ballen je ballen vooruit waren dan heb je er nog niks aan. Dat is des te duidelijker als je tegen een veel zwakkere tegenstander speelt die je achterste linie totaal niet onder druk zet.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

DeZuivelDuivel schreef: 03 okt 2021, 18:41 Je leest niet direct wat ik schrijf.
Ja data speelt een rol, maar het interpreteren van die data is ook een kunst.

Het simpelste voorbeeld waarmee ik mensen op dit forum wel eens dood gooi is dat doelpunten best nietszeggend kunnen zijn als je niet weet hoe ze gemaakt zijn. een spits met 13 doelpunten ziet er opeens een stuk minder interessant uit als je er achter komt dat het 8 penalties waren, een intikker en een doelpunt dat eigenlijk het verlengen van de bal was. Precies om diezelfde redenen vind ik assists belangrijker dan doelpunten omdat je voor een assist veel meer dingen goed hebt moeten doen. Het is goed om te zien waar op het veld het gebeurd, hoe het gebeurd, met wie het gebeurd (zo zal een écht fenomenale buitenspeler een spits véél vaker in scoringspositie kunnen brengen dan hij bij jouw team komt).
Dan heb ik het nog niet gehad over hoe je niveau verschil, directe tegenstanders etc. moet inmeten.

Ander voorbeeld:
Zo kun je ook 90% passing nauwkeurigheid hebben, maar als dat allemaal simpel de bal rondspelen achterin is en de gemiste ballen je ballen vooruit waren dan heb je er nog niks aan. Dat is des te duidelijker als je tegen een veel zwakkere tegenstander speelt die je achterste linie totaal niet onder druk zet.
Ooh je hebt gelijk, ik heb niet goed gelezen.
Het is wel verwarrend het woord data wordt gebruikt voor 2 verschillende dingen. De discussie hierboven ging eerst (in mijn beleving :roll:) over persoonlijke data van de spelers(de hartslag, de zuurstofwaarden, hersteltijd vetpercentage, groei, en persoonlijke achtergrond etc) die mede wordt gebruikt om te bepalen of ze klaar zijn voor de volgende stap. Ik ging daar vanzelf mee door.
Ik hoop maar dat je mijn bijdrage (over koeien en zo) toch nog intressant vond.

Ik denk dat je wel met mij eens bent dat persoonlijkedata wel goed te interpreteren is omdat het onder medische wetenschap valt.


Waar jij het nu over hebt is wedstrijddata/statistiek.

Ja ik ben het helemaal met je eens, er is zoveel statistiek dat een ander beeld weergeeft dan dat er in werkelijkheid is gebeurd. (Al moet ik zeggen dat een intikker nog best lastig kan zijn gezien de missers van Pavlidis dit jaar :lol: ).

Ik werd van de week nog dood gegooid met van die lijstjes met overtredingen, balverlies doelpogingen etc. Prachtig mooi maar mijn antwoord blijft steevast dat de context mist.

Maar hoe meet je wel goed? Had Gudmundsson dat doelpunt ook gemaakt als anderen niet als bliksem afleider hadden gediend (of beter gezegd hadden de verdedigers en keeper Gudmundsson wel gezien als ze niet afgeleid waren? Waar geef je waarde aan?

Voor de passie is het wel goed dat het niet goed te meten is, dat is toch wel de charme van voetbal, het juist die tegenstellingen die de discussie levend houden.

Persoonlijk zou ik heel graag willen meekijken bij de analysten van de club. Ik ben reuze benieuwd of ze soms de twee soorten data door elkaar gebruiken om echt inzicht te krijgen? Bijvoorbeeld hoeveel energie ging er verloren bij balverlies. Jansen zei er wel wat over in zijn interview.
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Avondje NAC voor Jong AZ. 20.00u.
Glory Hunter
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Jack schreef: 15 okt 2021, 12:33 Avondje NAC voor Jong AZ. 20.00u.
We zullen het met het schakelprogramma moeten doen.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Als je bovenin de competitie speelt staat er bijna op elke wedstrijd wel druk. En aangezien Jong AZ weinig scoort is dat heel spannend. Kunnen die jonge spelers wel presteren onder druk. Of wordt de regen aan anti-climaxen bij het eerste hier geboren?
Glory Hunter
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Ik heb alleen de laatste 20minuten gezien van de eerste helft, dus niet de tegengoal. Maar daarin zag het er voetballend best behoorlijk uit tegen NAC in eigen stadion, wel weinig echte kansen gezien. Ik vind wel echt dat je kunt zien dat het allemaal wat volwassener is geworden, als je dezelfde spelers vergelijkt met 1 of 2 jaar geleden. Bijvoorbeeld iemand als Velthuis vind ik zeker een goede ontwikkeling doormaken.

Ook positief dat nu veelal het zelfde elftal op de mat staat, dat lijkt me echt 10x beter dan die constante tombola van voorgaande jaren. En het is dus ook helemaal niet meer nodig om een hele sloot aan wissels van az1 in te brengen om competitief te zijn met ploegen als NAC, de Graafschap etc. Top 3 lijkt me nog wel iets te hoog gegrepen, maar wie weet, linker rijtje zou al top zijn.

Jong AZ speelt zonder backs en buitenspelers, dus daar moet Max wat mij betreft wel echt naar op zoek deze winter. Linksback en een extra buitenspeler.


http://cdn.livetv474.me/webplayer.php?t ... i=165&si=1

(wederom op eigen risico)
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

Het is wel spannend. Jong AZ met 1-0 achter met nog een kwartier te spelen.

Gebrek aan scorend vermogen breekt Jong AZ op. Hebben ze geen betere aanvallers?

verloren.
Glory Hunter
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

SimonPoulsen schreef: 15 okt 2021, 19:06 Ik heb alleen de laatste 20minuten gezien van de eerste helft, dus niet de tegengoal. Maar daarin zag het er voetballend best behoorlijk uit tegen NAC in eigen stadion, wel weinig echte kansen gezien. Ik vind wel echt dat je kunt zien dat het allemaal wat volwassener is geworden, als je dezelfde spelers vergelijkt met 1 of 2 jaar geleden. Bijvoorbeeld iemand als Velthuis vind ik zeker een goede ontwikkeling doormaken.

Ook positief dat nu veelal het zelfde elftal op de mat staat, dat lijkt me echt 10x beter dan die constante tombola van voorgaande jaren. En het is dus ook helemaal niet meer nodig om een hele sloot aan wissels van az1 in te brengen om competitief te zijn met ploegen als NAC, de Graafschap etc. Top 3 lijkt me nog wel iets te hoog gegrepen, maar wie weet, linker rijtje zou al top zijn.

Jong AZ speelt zonder backs en buitenspelers, dus daar moet Max wat mij betreft wel echt naar op zoek deze winter. Linksback en een extra buitenspeler.


http://cdn.livetv474.me/webplayer.php?t ... i=165&si=1

(wederom op eigen risico)
Zelfde beeld tweede helft, met een dominant AZ. 2 grote kansen waaronder een last minute save van Olij via de lat. Ondanks het verlies, kan ik best leven met het vertoonde spel. Taabouni viel me wel wat tegen.
Gebruikersavatar
De Rode Baron
Goalscorer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 aug 2021, 17:58

Waarom zat Fedde de Jong gisteren niet bij de selectie?
Volgens onderstaand artikel heeft jong AZ drie spelers om goed in de gaten te houden:
https://www.elfvoetbal.nl/binnenland/28 ... aan-houden
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

De Rode Baron schreef: 16 okt 2021, 14:00 Waarom zat Fedde de Jong gisteren niet bij de selectie?
Volgens onderstaand artikel heeft jong AZ drie spelers om goed in de gaten te houden:
https://www.elfvoetbal.nl/binnenland/28 ... aan-houden
Ik denk omdat Fedde de jong meedoet in de Youth league komende week.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

SimonPoulsen schreef: 16 okt 2021, 14:40 Ik denk omdat Fedde de jong meedoet in de Youth league komende week.
Dat denk ik ook. Zou wel leuk zijn als die wedstrijden ook uitgezonden zouden worden. Deze ronde komt AZ wel makkelijk door, maar daarna volgt een franse tegenstander. Die jongens zijn vaak fysiek wel sterker.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Bij de selectie zit vandaag ene Jordy van Stappershoef, 25-jarige keeper die de voorbije twee jaar voor Bristol speelde en afkomstig is van Volendam. Wat mag daar de bedoeling van zijn?
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
Sir Robbert
Reservespeler
Berichten: 1515
Lid geworden op: 22 feb 2005, 15:54

kuifje schreef: 18 okt 2021, 18:12 Bij de selectie zit vandaag ene Jordy van Stappershoef, 25-jarige keeper die de voorbije twee jaar voor Bristol speelde en afkomstig is van Volendam. Wat mag daar de bedoeling van zijn?
Even gegoogled, maar kennelijk liep die stage deze zomer.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Jong AZ met 1 - 0 voor. Goal van Poookkkuuuu =D>
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

71e minuut rode kaart voor Barasi. 2 minuten later de gelijkmaker. Een overwinning tegen ajax weg gegooid, jammer.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

multatuli schreef: 18 okt 2021, 20:11 71e minuut rode kaart voor Barasi. 2 minuten later de gelijkmaker. Een overwinning tegen ajax weg gegooid, jammer.
Rood wegens vechten stond in het wedstrijd commentaar bij ESPN (belachelijk dat er niet eens een schakel programma was), ik ben benieuwd wat de lont in het vat heeft doen exploderen, ik ken Barasi niet goed om te kunnen te kunnen beoordelen of hij bijvoorbeeld een opvliegend karakter heeft? In ieder geval rood voor vechten is je team naaien, daar moet je als prof bovenstaan. Jammer dat ze de voorsprong weggaven, morgen maar even de samenvatting kijken.
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

FugAZi schreef: 18 okt 2021, 20:27 Rood wegens vechten stond in het wedstrijd commentaar bij ESPN (belachelijk dat er niet eens een schakel programma was), ik ben benieuwd wat de lont in het vat heeft doen exploderen, ik ken Barasi niet goed om te kunnen te kunnen beoordelen of hij bijvoorbeeld een opvliegend karakter heeft? In ieder geval rood voor vechten is je team naaien, daar moet je als prof bovenstaan. Jammer dat ze de voorsprong weggaven, morgen maar even de samenvatting kijken.
Bij sofascore stond: "geweldadig gedrag".
Wat ik in de samenvatting zie is een onbeduisde tackel OP de bal. Hij neemt de speler mee, maar raakt volgens mij eerst de bal. Bij de wedstrijd van gisteren was het waarschijnlijk niet eens een gele kaart geweest. Die pure willekeur van de arbiters is slecht voor het voetbal.
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

FugAZi schreef: 18 okt 2021, 20:27 Rood wegens vechten stond in het wedstrijd commentaar bij ESPN (belachelijk dat er niet eens een schakel programma was), ik ben benieuwd wat de lont in het vat heeft doen exploderen, ik ken Barasi niet goed om te kunnen te kunnen beoordelen of hij bijvoorbeeld een opvliegend karakter heeft? In ieder geval rood voor vechten is je team naaien, daar moet je als prof bovenstaan. Jammer dat ze de voorsprong weggaven, morgen maar even de samenvatting kijken.
Blijft toch gewoon pure onwil dat ze het niet uitzenden. Of zouden er om half 12 maandag avond zoveel mensen naar een samenvatting kijken dat de sponsoren in de rij staan om in het reclameblok te komen. Geef gewoon de rechten aan ajax en AZ bij dit soort wedstrijden, trekt makkelijk 15.000+ toeschouwers op youtube. Voor de wedstrijd en in de rust wat reclame van ESPN en partners erdoorheen en iedereen blij zou je zeggen.
Zeg desnoods dat iedere ploeg ieder jaar 5000 euro moet inleggen ofzo, meer kan het echt niet kosten. Misselijk bedrijf dat ESPN.

Op vrijdagen kan je de streams van jong AZ gewoon illegaal kijken, waarschijnlijk omdat ze de rechten dan hebben verkocht aan een buitenlands kanaal. Dus ze hebben de beelden gewoon, en maken ook al de kosten daarvoor.
Gebruikersavatar
FugAZi
Basisspeler
Berichten: 2875
Lid geworden op: 25 jul 2007, 11:42
Locatie: Alkmaar

SimonPoulsen schreef: 18 okt 2021, 20:44 Blijft toch gewoon pure onwil dat ze het niet uitzenden. Of zouden er om half 12 maandag avond zoveel mensen naar een samenvatting kijken dat de sponsoren in de rij staan om in het reclameblok te komen. Geef gewoon de rechten aan ajax en AZ bij dit soort wedstrijden, trekt makkelijk 15.000+ toeschouwers op youtube. Voor de wedstrijd en in de rust wat reclame van ESPN en partners erdoorheen en iedereen blij zou je zeggen.
Zeg desnoods dat iedere ploeg ieder jaar 5000 euro moet inleggen ofzo, meer kan het echt niet kosten. Misselijk bedrijf dat ESPN.

Op vrijdagen kan je de streams van jong AZ gewoon illegaal kijken, waarschijnlijk omdat ze de rechten dan hebben verkocht aan een buitenlands kanaal. Dus ze hebben de beelden gewoon, en maken ook al de kosten daarvoor.
Ja precies. Ik zou zelfs wel iets willen betalen voor een stream bv 2 euro+ of zoiets.
Plaats reactie