AZ-Fortuna Sittard (za 8 mei, 20.00u)

Eredivisie, bekerduel of oefenpotje: bespreek hier alle wedstrijden van het vlaggenschip
Gebruikersavatar
Voltreffer Vick
Reservespeler
Berichten: 1641
Lid geworden op: 14 jan 2006, 10:05
Locatie: kaasmarkt

Lecompte schreef: 09 mei 2021, 04:00

Laten we maar vooral blij zijn met het resultaat want het behalen van de groepsfase EL is echt iets om te vieren.
Je speelt toch nog voorrondes?
Op de zolder van zijn grootmoeder vindt Sjakie Meulemans op een goede dag een paar enorm oude voetbalschoenen, die van een vroegere topvoetballer zijn geweest: Voltreffer Vick, sinds die tijd kan ie voetballen als de beste
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Voltreffer Vick schreef: 09 mei 2021, 04:45 Je speelt toch nog voorrondes?
Nee
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Lecompte schreef: 09 mei 2021, 04:00 Fortuna speelde gisteren met twee oud middenvelders van AZ. Opvallend was dat een van hen, Seuntjens met afstand de beste man van het veld was. Nu was dat gisteren niet echt moeilijk want AZ speelde een van zijn slechtste wedstrijden van het seizoen.
Voor de zoveelste keer dit seizoen werd duidelijk dat we tegen fysiek sterke tegenstanders met een elftal waarin Stengs, Karlsson en Gudmundsson ( Boadu had hier ook genoemd kunnen worden) spelen het onderspit delven. Dat werd nog duidelijker na de rode kaart. Janssen greep hier veel te laat in ( ik heb zelfs mijn vraagtekens bij de beginopstelling) Ook de bewierookte Ultee liet een flinke vallen. Hij bleef hopen op voorzetten van de zijkant. Dat eruit halen was echter iets dat AZ als een van de weinige dingen wel goed deed.

Opvallend vind ik dat de VAR niet ingreep bij de rode kaart. Leeuwin werd duidelijk bij de kraag naar de speler van Fortuna toegetrokken waardoor fysiek contact onvermijdelijk werd. Dit wordt volgens mij gewoon weer een vrijspraak.

Laten we maar vooral blij zijn met het resultaat want het behalen van de groepsfase EL is echt iets om te vieren. Door de komst van een derde Europese cup is de EL best wel een mooie prijs.
Het weekend wordt helemaal mooi als Willem II vanmiddag de laatste strohalm grijpt.
Seuntjens had bij AZ ook wedstrijden dat hij uitblonk en is een hele goede voetballer, dat is dus niet zo vreemd.

Die var klopt inderdaad weer niets van. Die horen die scheids te adviseren die rode kaart terug te draaien. De VAR moet is goed geëvalueerd worden en aangepast.
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Lecompte schreef: 09 mei 2021, 04:00 Laten we maar vooral blij zijn met het resultaat want het behalen van de groepsfase EL is echt iets om te vieren. Door de komst van een derde Europese cup is de EL best wel een mooie prijs.
AZ is nog helemaal niet zeker van de groepsfase EL. AZ zou zelfs nog helemaal voor de start van de groepsfases uitgeschakeld kunnen worden. Dit zijn de 3 opties:
-AZ wordt 2e en Manchester United wint de EL: AZ start in 3e voorronde CL en is verzekerd van minimaal groepsfase EL
-AZ wordt 2e en Villarreal wint de EL: AZ start in de 2e voorronde CL en is verzekerd van minimaal 4e voorronde CoL
-AZ wordt 3e: AZ start in de 4e voorronde EL en is verzekerd van minimaal groepsfase CoL
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16052
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

kuifje schreef: 09 mei 2021, 06:08Nee
Volgens mij heb ik Forza AZ in een van de topics zien uitleggen dat de 3e plek niet directe toelating tot de groepsfase is, maar dat er nog een voorronde gespeeld moet worden.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Ik denk dat Lecompte en kuifje in de war zijn met vorig seizoen. Toen was de nummer 3 (Feyenoord) inderdaad direct geplaatst voor de groepsfase EL. Echter is de groepsfase EL met ingang van komend seizoen ingekrompen van 48 naar 32 clubs, zodat minder clubs direct geplaatst zijn voor de groepsfase. En dus moet de nummer 3 van Nederland (ondanks dat Nederland gestegen is op de ranglijst) nu in de 4e voorronde beginnen. Bij verlies daarin speel je wel in de groepsfase van de Conference League.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

salmonyappi schreef: 09 mei 2021, 07:05 Volgens mij heb ik Forza AZ in een van de topics zien uitleggen dat de 3e plek niet directe toelating tot de groepsfase is, maar dat er nog een voorronde gespeeld moet worden.
Ik dacht dat de bekerwinnaar zich rechtstreeks plaatste voor de groepsfase EL. En in deze neemt de derde de plek over van de bekerwinnaar aangezien ajax de titel heeft. Maar misschien gold dit voor afgelopen seizoen en niet meer voor volgend seizoen.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
Lecompte
Reservespeler
Berichten: 1783
Lid geworden op: 16 aug 2011, 17:19

Forza AZ schreef: 09 mei 2021, 07:03 AZ is nog helemaal niet zeker van de groepsfase EL. AZ zou zelfs nog helemaal voor de start van de groepsfases uitgeschakeld kunnen worden. Dit zijn de 3 opties:
-AZ wordt 2e en Manchester United wint de EL: AZ start in 3e voorronde CL en is verzekerd van minimaal groepsfase EL
-AZ wordt 2e en Villarreal wint de EL: AZ start in de 2e voorronde CL en is verzekerd van minimaal 4e voorronde CoL
-AZ wordt 3e: AZ start in de 4e voorronde EL en is verzekerd van minimaal groepsfase CoL
Volgens dit stuk nemen we de bekerplaats over:

https://sportnieuws.nl/voetbal/binnenla ... nale-wint/

Dat is inderdaad nog een voorronde EL. Mijn excuses voor mijn euforie!
Uit negativisme is nog nooit iets goeds geboren.
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Lecompte schreef: 09 mei 2021, 09:26 Volgens dit stuk nemen we de bekerplaats over:

https://sportnieuws.nl/voetbal/binnenla ... nale-wint/

Dat is inderdaad nog een voorronde EL. Mijn excuses voor mijn euforie!
De nummer 3 neemt inderdaad de plaats over van de bekerwinnaar, omdat die al een CL-plek heeft. En dat is dit seizoen inderdaad "slechts" 4e voorronde EL vanwege de herstructurering van de groepsfase EL en de oprichting van de CoL. In totaal doen er meer clubs mee aan een groepsfase, maar minder aan de EL. Dat was tot nu toe 48 in de EL. En dat wordt 32 in de EL en 32 in de CoL.
Gebruikersavatar
galblazer
Oude garde
Berichten: 1441
Lid geworden op: 15 mei 2007, 18:42

Allemaal erg ingewikkeld waar je terecht komt, wat het Europese voetbal betreft. Kan er geen touw aan vastknopen. Maar we hebben Europees voetbal veilig gesteld en dat is een compliment waard. Toch wel knap dat er al zo veel jaren Europees wordt gespeeld.
Volgend jaar april weten we meer
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

galblazer schreef: 09 mei 2021, 09:50 Allemaal erg ingewikkeld waar je terecht komt, wat het Europese voetbal betreft. Kan er geen touw aan vastknopen.
Met al die voorrondes en nu ook nog een nieuw toernooi erbij wordt het inderdaad een stuk ingewikkelder.

Ik zal het even exact uitleggen wat betreft de mogelijkheden voor AZ:

AZ wordt 3e
AZ start in de 4e voorronde EL. Bij winst volgt de groepsfase EL. Bij verlies in de 4e voorronde volgt groepsfase Conference League (afgekort CoL).

AZ wordt 2e
-AZ start dan in principe in de 2e voorronde CL.
-Als echter Manchester United de EL wint en in Engeland bij de top 4 eindigt, dan komt er een plek vrij in de groepsfase CL (omdat Manchester United dan op 2 manieren zich geplaatst heeft voor de groepsfase CL). Daardoor schuiven er een aantal clubs in de voorrondes op, wat voor AZ dan betekend dat er in de 3e voorronde CL gestart wordt. Na de 3e voorronde volgt nog de 4e voorronde voordat de groepsfase start.

-Bij verlies in de 2e voorronde CL ga je verder naar de 3e voorronde EL. Daarna volgt nog de 4e voorronde voordat de groepsfase start.
-Bij verlies in de 3e of 4e voorronde CL ga je verder naar de groepsfase EL

-Bij verlies in de 3e voorronde EL ga je verder naar de 4e voorronde CoL. Bij winst daarin ga je naar de groepsfase CoL.
-Bij verlies in de 4e voorronde EL ga je verder naar de groepsfase CoL
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6361
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

Forza AZ schreef: 09 mei 2021, 10:32 Ik zal het even exact uitleggen wat betreft de mogelijkheden voor AZ:
Wat is wijsheid? Eerlijk: de kans dat je de voorronde CL doorkomt, is klein. En bij verlies dan stroom je naar de derde voorronde EL door. Bij een derde plaats stroom je in 1x door naar de vierde voorronde EL. En dus dichterbij de poule wedstrijden...
multatuli
Kristen
Berichten: 5895
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:50

Ferry schreef: 09 mei 2021, 10:43 Wat is wijsheid? Eerlijk: de kans dat je de voorronde CL doorkomt, is klein. En bij verlies dan stroom je naar de derde voorronde EL door. Bij een derde plaats stroom je in 1x door naar de vierde voorronde EL. En dus dichterbij de poule wedstrijden...
De kans dat je de voorronde CL doorkomt is misschien niet heel groot, maar nog altijd niet onmogelijk (kijk naar dit seizoen, waarin wij van Kiev hadden moeten winnen, als je naar je mogelijkheden speelt. En als het lukt verdien je daarmee in 1 keer zoveel geld, dat je dat altijd moet proberen.
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Ferry schreef: 09 mei 2021, 10:43 Wat is wijsheid? Eerlijk: de kans dat je de voorronde CL doorkomt, is klein. En bij verlies dan stroom je naar de derde voorronde EL door. Bij een derde plaats stroom je in 1x door naar de vierde voorronde EL. En dus dichterbij de poule wedstrijden...
De kans is wel 50% of meer (ik zie Manchester United wel als favoriet tegen Villarreal) dat je als nummer 2 direct in de 3e voorronde CL mag beginnen en dan verzekerd bent van minimaal groepsfase EL. Dat weet je echter nog niet op 16 mei, maar pas na de EL-finale op 26 mei.
Gebruikersavatar
Voltreffer Vick
Reservespeler
Berichten: 1641
Lid geworden op: 14 jan 2006, 10:05
Locatie: kaasmarkt

Dus we hebben groepsfase Col sowieso binnen en de rest is meegenomen?
Op de zolder van zijn grootmoeder vindt Sjakie Meulemans op een goede dag een paar enorm oude voetbalschoenen, die van een vroegere topvoetballer zijn geweest: Voltreffer Vick, sinds die tijd kan ie voetballen als de beste
Gebruikersavatar
Forza AZ
Beheerder
Berichten: 6493
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:20
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Voltreffer Vick schreef: 09 mei 2021, 12:52 Dus we hebben groepsfase Col sowieso binnen en de rest is meegenomen?
Nee, in het slechtste geval spelen we helemaal geen groepsfase. Dat is zo als AZ 2e wordt, Villarreal de EL wint en AZ vervolgens 3 rondes op rij verliest (2e voorronde CL, 3e voorronde EL en 4e voorronde CoL).
Plaats reactie