AZ-ADO Den Haag (za 16 jan, 21.00u)

Eredivisie, bekerduel of oefenpotje: bespreek hier alle wedstrijden van het vlaggenschip
Gebruikersavatar
‘81
Herry en/of Berry
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 dec 2020, 10:28

Tranen van geluk 💪🍺
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6404
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Overigens neem ik aan dat AZ het wereldrecord hoekschoppen nemen heeft gevestigd? Wanneer is de huldiging?
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

AZA'dam schreef: 17 jan 2021, 00:41 ja, dat had ik begrepen, en op grond van jouw statistieken was het vanavond geen zwaar bevochte zege en is AZ een goed draaiend team omdat ze veel kansen kregen.
Precies, ik hou altijd vast aan deze leidraad.

Puur alleen daar op afgaande zou AZ wellicht ook een punt of zes (negen?) meer moeten hebben gehad.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

Voor het eerst sinds lange tijd geen seconde gezien. Gasten over de vloer, Heineken en Prosecco in rap tempo afwisselen en geen ergernis over AZ. Heerlijk.

Nu de 8 pagina’s even doorgelezen. En dan vinden ze mij negatief :lol:

Gelukkig raakt Aboukhlal 2 ballen verkeerd. Altijd al gezegd dat het een groot talent is.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
Ferry
Co
Berichten: 6364
Lid geworden op: 02 jan 2004, 13:43
Locatie: nieuw vennep

kuifje schreef: 16 jan 2021, 23:44 Wat is structureel fout? Het missen van kansen?
Op zich heeft AZ nu 41x gescoord, daarmee is het gedeeld tweede. Qua productie valt het wel mee.
Nee, laten we zeggen dat het lekker gaat. :lol:
Gewoon gebrek aan kwaliteit
AZuid-Scharwoude
Invaller
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 okt 2009, 15:00

kuifje schreef: 16 jan 2021, 23:55 Wat die oude narren doen is op basis van emotie en buikgevoel. Dat is hetzelfde hoe gelovigen in god geloven zonder enige wetenschappelijke onderbouwing. We zijn in de 20ste eeuw aanbeland en daar heeft data nu éénmaal zijn intrede gedaan.

Statistieken zijn altijd doorslaggevend omdat die niet te weerleggen zijn. Net zoals nu beelden worden gebruikt om discutabele fases terug te zien. Toen zei het gevoel ook dat het geen strafschop of buitenspel was maar was de werkelijkheid van de beelden toch anders.

Het creëren van kansen is de scheppende voorwaarde om tot doelpunten te komen. Als je enkel naar doelpunten kijkt kan je ook roepen dat AZ verdiend heeft gewonnen want ze maakten één goal meer. Wie de meeste kansen creëert is de beste, wie de meeste doelpunten maakt is de winnaar (die twee gaan vaak samen natuurlijk) en heeft soms het meeste geluk gehad.
Je punt over de statistieken kan ik volgen, maar de vergelijking met gebruiken van de beelden gaat mank aangezien heg bekijken van die beelden weer gepaard gaat met heg gevoel of de interpretatie van degene die de beelden bekijkt en beoordeelt. Ik heb bijvoorbeeld (zowel in wedstrijden van AZ als op andere velden) na de rode kaarten reeks van AZ genoeg beelden gezien waar rood had kunnen worden gegeven maar het toch niet gebeurde.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

AZuid-Scharwoude schreef: 17 jan 2021, 09:23 Je punt over de statistieken kan ik volgen, maar de vergelijking met gebruiken van de beelden gaat mank aangezien heg bekijken van die beelden weer gepaard gaat met heg gevoel of de interpretatie van degene die de beelden bekijkt en beoordeelt. Ik heb bijvoorbeeld (zowel in wedstrijden van AZ als op andere velden) na de rode kaarten reeks van AZ genoeg beelden gezien waar rood had kunnen worden gegeven maar het toch niet gebeurde.
Dat is dan weer detailwerk. Beelden kunnen ook bv. het werkgedrag van de speler aantonen, of het gebrek eraan. Of dat je een speler laat zien dat hij niet goed opgesteld stond.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2225
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

kuifje schreef: 17 jan 2021, 00:51 Statistieken zijn altijd doorslaggevend omdat die niet te weerleggen zijn. Ik hou altijd vast aan deze leidraad.

Puur alleen daar op afgaande zou AZ wellicht ook een punt of zes (negen?) meer moeten hebben gehad.
Het puntentotaal is nou juist een statistiek die niet te weerleggen en doorslaggevend is.
Jouw redenering volgend worden we statistisch gezien kampioen, terwijl we misschien wel als vijfde op de ranglijst eindigen.
eenjaarazalkmaar
Seizoenkaarthouder
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2019, 22:10

Mooie discussies. Ik kan me grotendeels in Kuifje vinden.

Er zijn statistieken zonder meerwaarde maar wel lekker makkelijk om over te praten. Op tv hebben ze het daar over. Het is ook de scorebordjournalistiek waar het hierboven over ging. Maar de bvo's zelf weten wel beter. En hun consultants ook. Alleen kun je daar moeilijk over praten want er is nog geen goede taal voor ontwikkeld. xG is zoiets. Discussies over hoeveel iemand gescoord heeft of over hoeveel assists zijn NOOIT helder. Voorbeeld. Koopmeiners scoort met een penalty 0-1 tegen PSV. Er wordt geen assist geteld. Ondertussen was het aandeel van Boadu en Stengs in de 0-1 heel belangrijk. Maar waar kun je dat terugvinden? Alleen de clubs zelf meten dit en de professionele consultants.

Ik.vond het boek Football hackers een geweldige eyeopener. Daarin werd o.a. gezegd, zoals Kuifje eigenlijk al suggereert, dat de ranglijst ALTIJD liegt met daarin talloze voorbeelden. Her verandert voor altijd je kijk op het spelletje. Tenminste, bij mij wel.

Tegelijkertijd herken en ervaar ik zelf de emotie als iemand een bal klungelig aanneemt of geen kopduel aangaat. Maar de inbreng van die spelers blijft belangrijk voor het resultaat. Hoe lastig dat ook zichtbaar is.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

AZA'dam schreef: 17 jan 2021, 10:55 Het puntentotaal is nou juist een statistiek die niet te weerleggen en doorslaggevend is.
Jouw redenering volgend worden we statistisch gezien kampioen, terwijl we misschien wel als vijfde op de ranglijst eindigen.
De ranglijst is het uiteindelijke resultaat maar meet niet waar je recht op hebt. Statistieken helpen om een wedstrijd te duiden. Als jij een 1-1 ziet staan dan denk jij nu dat het twee gelijkwaardige ploegen waren. De statistieken geven dan de echte waarde- en krachtsverhoudingen van die wedstrijd.

Ik heb het dan ook over xg, maar die zijn niet te vinden. Als je klassement maakt op basis van xg dan zou je wellicht heel wat anders krijgen.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
eenjaarazalkmaar
Seizoenkaarthouder
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2019, 22:10

De app van infogol laat al veel meer zien dan de huis tuin en keuken voetbalapps met oppervlakkige statistieken.

Op basis van xg zou AZ 3e moeten staan. En komt er bij Vitesse veel geluk bij kijken (die zouden 6e moeten staan). En krijgt Utrecht veel te weinig: ze zouden 5e moeten staan. En is Feyenoord sterker dan PSV.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

eenjaarazalkmaar schreef: 17 jan 2021, 12:39 Op basis van xg zou AZ 3e moeten staan.
Kuttrainer, kutselectie, kutbeleid.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16057
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

kuifje schreef: 17 jan 2021, 13:07 Kuttrainer, kutselectie, kutbeleid.
Dus zoveel woorden heb je eigenlijk helemaal niet nodig om te zeggenmwat je bedoelt.....😂
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
eenjaarazalkmaar
Seizoenkaarthouder
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2019, 22:10

kuifje schreef: 17 jan 2021, 13:07 Kuttrainer, kutselectie, kutbeleid.
:D
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

azadostats.PNG
azadostats.PNG (58.25 KiB) 2505 keer bekeken
Glory Hunter
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

salmonyappi schreef: 17 jan 2021, 13:25 Dus zoveel woorden heb je eigenlijk helemaal niet nodig om te zeggenmwat je bedoelt.....😂
Dat was sarcastisch. Ik vind een derde plek helemaal zo slecht niet voor de middelen waarover we beschikken.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

3,01 - 0,78 was gisteren de verhouding.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2225
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

eenjaarazalkmaar schreef: 17 jan 2021, 12:39 De app van infogol laat al veel meer zien dan de huis tuin en keuken voetbalapps met oppervlakkige statistieken.

Op basis van xg zou AZ 3e moeten staan. En komt er bij Vitesse veel geluk bij kijken (die zouden 6e moeten staan). En krijgt Utrecht veel te weinig: ze zouden 5e moeten staan. En is Feyenoord sterker dan PSV.
Jullie pleiten er eigenlijk voor dat het resultaat van voetbalwedstrijden anders vastgesteld zou moeten worden, meer zoals bokswedstrijden. Een jury beoordeelt het vertoonde spel en kent op basis daarvan punten toe. Doelpunten wegen minder zwaar en statistieken juist zwaarder bij het vaststellen van het uiteindelijke resultaat.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

AZA'dam schreef: 17 jan 2021, 14:17 Jullie pleiten er eigenlijk voor dat het resultaat van voetbalwedstrijden anders vastgesteld zou moeten worden, meer zoals bokswedstrijden. Een jury beoordeelt het vertoonde spel en kent op basis daarvan punten toe. Doelpunten wegen minder zwaar en statistieken juist zwaarder bij het vaststellen van het uiteindelijke resultaat.
Doelpunten zijn deels het resultaat van een geluksfactor. Statistieken wegen inderdaad zwaarder om de werkelijke sterkte te bepalen. Zij bepalen of een resultaat wel of niet terecht is. Jij bent er zeker zo één die vindt dat zoiets als een onverdiende overwinning niet bestaat.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2225
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

kuifje schreef: 17 jan 2021, 14:33 Doelpunten zijn deels het resultaat van een geluksfactor. Statistieken wegen inderdaad zwaarder om de werkelijke sterkte te bepalen. Zij bepalen of een resultaat wel of niet terecht is. Jij bent er zeker zo één die vindt dat zoiets als een onverdiende overwinning niet bestaat.
Natuurlijk bestaat een onverdiende overwinning wel. Maar aan het eind van de competitie is de factor pech geluk doorgaans wel vereffend en staat iedereen op de plek waar hij dat seizoen, krachtens zijn prestaties, hoort. Gebaseerd op de uitslagen, niet op de statistieken.
Welke factoren waarover je statistieken kunt bijhouden zou je er dan wel en niet bij moeten betrekken, en wie zou dat moeten bepalen en beoordelen ? Alleen balcontacten of ook loopacties ? Tactisch inzicht? Voetbalgogme ? Sportiviteit? Hardheid ? Blessures ? De weersomstandigheden ? De psychische gesteldheid van de spelers ? Het salaris wat ze individueel verdienen ? Moet je corrigeren voor de budgetten die de verschillende clubs hebben om een level playing field te creëren ?

Als je andere factoren dan de uitslagen zwaarder laat wegen om de rangorde te bepalen zou het ook tactisch een heel ander spel worden. A whole different ballgame !
Plaats reactie