AZ-ADO Den Haag (za 16 jan, 21.00u)

Eredivisie, bekerduel of oefenpotje: bespreek hier alle wedstrijden van het vlaggenschip
Gebruikersavatar
Jack
Fanpage-junk
Berichten: 11459
Lid geworden op: 26 feb 2005, 12:07

AZ maakt wel behoorlijk veel doelpunten, maar krijgt er dit seizoen meer tegen dan vorig seizoen. Eigenlijk wel vreemd aangezien alleen Wuytens is vertrokken en Bruno Martins Indie ervoor in de plaats is gekomen. Verder is Idrissi vertrokken, maar Karlsson die hem vervangt is beter. Al met al is AZ sterker geworden, maar toch krijgt AZ meer doelpunten tegen. rara hoe kan dat. Vlaar is veelal niet fit. Dat is een ervaren rot natuurlijk die wellicht node gemist wordt. Koopmeiners in de verdediging maakt hem trouwens ook niet gelukkig en vertraagt het spel van AZ aanzienlijk. Blessure van Svensson is ook niet goed natuurlijk. En transferwens van Bizot is ook niet goed. Na de trainerswissel verloor AZ zijn enige wedstrijd tot nu toe.. tegen Groningen. Dus, je kunt niet zeggen dat het heel slecht gaat, maar AZ verliest veel punten door gelijke spelen. Vaak na een voorsprong weggegeven door teruglopen en paniekvoetbal. Volgens mij kan dit team best wel kampioen worden. Als ze willen.
Glory Hunter
eenjaarazalkmaar
Seizoenkaarthouder
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2019, 22:10

AZA'dam schreef: 17 jan 2021, 14:17 Jullie pleiten er eigenlijk voor dat het resultaat van voetbalwedstrijden anders vastgesteld zou moeten worden, meer zoals bokswedstrijden. Een jury beoordeelt het vertoonde spel en kent op basis daarvan punten toe. Doelpunten wegen minder zwaar en statistieken juist zwaarder bij het vaststellen van het uiteindelijke resultaat.
Nee hoor, gewoon houden zoals het is. Dat is de charme van voetbal.
De data zijn voor mij als supporter een middel om te zien hoe het ECHT gaat.
Gebruikersavatar
kuifje
Kristen
Berichten: 5555
Lid geworden op: 30 dec 2003, 15:10
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

AZA'dam schreef: 17 jan 2021, 14:54 Natuurlijk bestaat een onverdiende overwinning wel. Maar aan het eind van de competitie is de factor pech geluk doorgaans wel vereffend en staat iedereen op de plek waar hij dat seizoen, krachtens zijn prestaties, hoort. Gebaseerd op de uitslagen, niet op de statistieken.
Welke factoren waarover je statistieken kunt bijhouden zou je er dan wel en niet bij moeten betrekken, en wie zou dat moeten bepalen en beoordelen ? Alleen balcontacten of ook loopacties ? Tactisch inzicht? Voetbalgogme ? Sportiviteit? Hardheid ? Blessures ? De weersomstandigheden ? De psychische gesteldheid van de spelers ? Het salaris wat ze individueel verdienen ? Moet je corrigeren voor de budgetten die de verschillende clubs hebben om een level playing field te creëren ?

Als je andere factoren dan de uitslagen zwaarder laat wegen om de rangorde te bepalen zou het ook tactisch een heel ander spel worden. A whole different ballgame !
Dat is eerste is dus een algemene aanvaarde stelling die nergens onderlegd wordt. Het is helemaal niet zeker dat verdiend en onverdiend puntenverlies tegen elkaar zomaar weggestreept kunnen worden. Daarvoor zijn statistieken om dit te beoordelen. Er is nu al een verschil zichtbaar na 16 speelronden, waarom zou dat niet zijn na 34 wedstrijden?

Al de overige zaken die je aangeeft (gogme etc.) zijn niet in statistieken vast te leggen. Het creëren van kansen wel en zoals gezegd is dat de doorslaggevende factor om de werkelijke waarde te bepalen. Uiteindelijk kun je in ieder geval bij de eindrangschikking de budgetten erbij halen en bepalen hoe de prestaties zijn tov daarvan. Dat is zeker een interessant geval.

Ik proef nu vooral weerstand omdat de statistieken het negatieve deels weerspreken. We willen lekker zeuren over AZ, over alles wat er niet goed gaat en dan wordt het door cijfers weerlegt. Moesten de statistieken het negatieve onderbuikgevoel bevestigen zouden ze warm omarmd worden.
Religieuzen, wappies en rechtsen zijn het afval van de maatschappij.

Ondernemers zijn een noodzakelijk kwaad.

Een goede concurrent is een failliete concurrent!
Gebruikersavatar
salmonyappi
Harde Kern
Berichten: 16057
Lid geworden op: 14 jan 2005, 09:28
Locatie: Heiloo

kuifje schreef: 17 jan 2021, 13:44 Dat was sarcastisch.
Joh!
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Gebruikersavatar
AZA'dam
Invaller
Berichten: 2225
Lid geworden op: 09 dec 2010, 08:45

eenjaarazalkmaar schreef: 17 jan 2021, 16:02 Nee hoor, gewoon houden zoals het is. Dat is de charme van voetbal.
De data zijn voor mij als supporter een middel om te zien hoe het ECHT gaat.
Er zijn talloze grootheden, kwantificeerbaar en niet-kwantificeerbaar, die mede bepalend zijn hoe en waarom een team succesvol is. Op grond van welke statistieken je zou kunnen zien 'hoe het echt gaat' en welke niet meegewogen worden is me niet duidelijk, noch wie dat bepaald heeft en hoe diegene dat motiveert. Data kan een hulpmiddel zijn, maar de waarde ervan wordt door sommigen geloof ik nogal overschat. Er zijn zo veel known-unknowns en unknown-unknowns.

Hoe is die bal van Midtsjö trouwens in de statistieken gekomen ? Als een assist of als een mispeer ?
Gebruikersavatar
dirkjan
Goalscorer
Berichten: 3137
Lid geworden op: 09 mar 2006, 18:25
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

eenjaarazalkmaar schreef: 16 jan 2021, 22:23 Waar ik me echt gruwelijk aan heb lopen ergeren is dat de "Live" wedstrijd op ESPN 2,6 seconden achter loopt op de realiteit. Mijn sofascore app wist al dat de geliefde Aboukhlal de gelijkmaker scoorde toen ik na de "afzwaaier" van Midtsjø naar de keuken liep voor een nieuwe portie alcohol. Vervolgens heb ik woedend de tv in de Leidsche sneeuw geworpen.
Sofascore is supersnel. Als je in het stadion zit verbaas je je erover hoe snel.
eenjaarazalkmaar schreef: 17 jan 2021, 12:06 Ondertussen was het aandeel van Boadu en Stengs in de 0-1 heel belangrijk. Maar waar kun je dat terugvinden? Alleen de clubs zelf meten dit en de professionele consultants.

Ik.vond het boek Football hackers een geweldige eyeopener. Daarin werd o.a. gezegd, zoals Kuifje eigenlijk al suggereert, dat de ranglijst ALTIJD liegt met daarin talloze voorbeelden. Her verandert voor altijd je kijk op het spelletje. Tenminste, bij mij wel.

Tegelijkertijd herken en ervaar ik zelf de emotie als iemand een bal klungelig aanneemt of geen kopduel aangaat. Maar de inbreng van die spelers blijft belangrijk voor het resultaat. Hoe lastig dat ook zichtbaar is.
De pass van Stengs wordt in de statistieken verwerkt als key-pass volgens mij.
Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
Gebruikersavatar
Martens1986
Supporter
Berichten: 158
Lid geworden op: 12 jul 2008, 09:22
Locatie: Praag

Jack schreef: 17 jan 2021, 15:15 AZ maakt wel behoorlijk veel doelpunten, maar krijgt er dit seizoen meer tegen dan vorig seizoen. Eigenlijk wel vreemd aangezien alleen Wuytens is vertrokken en Bruno Martins Indie ervoor in de plaats is gekomen. Verder is Idrissi vertrokken, maar Karlsson die hem vervangt is beter. Al met al is AZ sterker geworden, maar toch krijgt AZ meer doelpunten tegen. rara hoe kan dat. Vlaar is veelal niet fit. Dat is een ervaren rot natuurlijk die wellicht node gemist wordt. Koopmeiners in de verdediging maakt hem trouwens ook niet gelukkig en vertraagt het spel van AZ aanzienlijk. Blessure van Svensson is ook niet goed natuurlijk. En transferwens van Bizot is ook niet goed. Na de trainerswissel verloor AZ zijn enige wedstrijd tot nu toe.. tegen Groningen. Dus, je kunt niet zeggen dat het heel slecht gaat, maar AZ verliest veel punten door gelijke spelen. Vaak na een voorsprong weggegeven door teruglopen en paniekvoetbal. Volgens mij kan dit team best wel kampioen worden. Als ze willen.
Met Svensson kregen ze meer doelpunten tegen dan nu met Sugawara, maar de spelers op zich zijn niet het probleem. De enige speler die ik echt 2 nederlagen kan toedichten is Bizot. Vorig jaar rots in de branding, sterk in luchtduels, wereldreddingen. Dit seizoen af en toe een clown in de goal, domme overtredingen, gevaarlijk uitkomen. AZ kreeg vorig jaar ook genoeg kansen tegen. De paniek die toesloeg in de eerste 5 wedstrijden heeft natuurlijk voor veel tegengoals gezord; dat zijn er 2 tegen Fortuna, minimaal 2 tegen Sparta, 2 tegen VVV. Dan zit er nog een gekke wedstrijd tegen Willem II tegen met 3 tegengoals. De rest is vrij "normaal". Vergeet niet dat AZ ook al genoeg rode kaarten heeft gehad, wat het ook niet makkelijker maakt, en qua pech zitten we ook niet aan de goede kant van de medaille tot nu toe. Hopelijk kan AZ de lijn tegen de topclubs doortrekken, dan is er nog best een en ander mogelijk.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Antti Opdam schreef: 18 jan 2021, 12:04 Exact.

Toevalstreffers zijn doorgaans geen toeval.
Nou heb ik de doelpunten nog eens goed terug gekeken en zeker de eerste is misschien wel lekker geraakt van Aboukhlal, maar die bal werd dus absoluut niet met de intentie gespeeld dat hij 'm zou gaan afmaken.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Antti Opdam
Gewoon Dirk
Berichten: 10070
Lid geworden op: 30 dec 2003, 17:57

DeZuivelDuivel schreef: 18 jan 2021, 13:37 Nou heb ik de doelpunten nog eens goed terug gekeken en zeker de eerste is misschien wel lekker geraakt van Aboukhlal, maar die bal werd dus absoluut niet met de intentie gespeeld dat hij 'm zou gaan afmaken.
Ja. Maar Jansen wisselt toch met de intentie om meer druk op de zestien te houden en meer mensen in de zestien te krijgen. Dat Aboukhlal tegen die bal aanloopt komt door een mislukt schot, maar zo'n goal is weldegelijk afgedwongen door keuzes van de trainer.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Antti Opdam schreef: 18 jan 2021, 13:48 Ja. Maar Jansen wisselt toch met de intentie om meer druk op de zestien te houden en meer mensen in de zestien te krijgen. Dat Aboukhlal tegen die bal aanloopt komt door een mislukt schot, maar zo'n goal is weldegelijk afgedwongen door keuzes van de trainer.
Mwah die hoeveelheid mensen zou een AZ dat met de druk erop tegen ADO speelt altijd wel zo moeten zijn.
Aboukhlal staat zeker niet op een hele vreemde plek in de aanvallende beweging en van een overtalsituatie is ook niet echt sprake.

Nee dat er jongens zijn die te lui zijn om daar uit te komen is wat anders, zo zou een aanval van AZ tegen ADO er minimaal uit moeten zien lijkt mij.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

eenjaarazalkmaar schreef: 17 jan 2021, 16:02 Nee hoor, gewoon houden zoals het is. Dat is de charme van voetbal.
De data zijn voor mij als supporter een middel om te zien hoe het ECHT gaat.
Ik vrees dat met het beoordelen van data ajax altijd kampioen wordt. Als je op data gaat beoordelen, neem dan ook de factor begroting mee.

Maar laten we het vooral zo houden.
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Antti Opdam schreef: 18 jan 2021, 13:48 Ja. Maar Jansen wisselt toch met de intentie om meer druk op de zestien te houden en meer mensen in de zestien te krijgen. Dat Aboukhlal tegen die bal aanloopt komt door een mislukt schot, maar zo'n goal is weldegelijk afgedwongen door keuzes van de trainer.
Werd er door AZ maar wat vaker opportuun gespeeld. Flink veel doelpunten komen voort uit chaos. Zie ook de goals van Zaka. (Ik zeg geen Zaka omdat ik zo gecharmeerd van hem ben, wel omdat ik een beetje lui ben en hij toch zo genoemd wordt :mrgreen: ) Chaos valt niet georganiseerd te verdedigen. Zelfs de best georganiseerde verdedigingen raken in de war van een flipperkastscenario.
_________________
"I don't know that!"
eenjaarazalkmaar
Seizoenkaarthouder
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2019, 22:10

Kilkenny schreef: 19 jan 2021, 19:14 Ik vrees dat met het beoordelen van data ajax altijd kampioen wordt. Als je op data gaat beoordelen, neem dan ook de factor begroting mee.

Maar laten we het vooral zo houden.
Dat weet ik niet. Je kunt nog zo veel kopen maar je moet wel een team neerzetten.
Daarnaast hadden wiskundigen van TU Eindhoven al aangegeven dat AZ kampioen had moeten zijn op basis van de tegenstanders die ze hadden gehad. Daar kwam ajax dus niet als sterkste uit de bus.

De factor begroting in relatie tot prestaties is wat ik zo ontzettend knap vind bij AZ.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

eenjaarazalkmaar schreef: 20 jan 2021, 12:37 De factor begroting in relatie tot prestaties is wat ik zo ontzettend knap vind bij AZ.
Dat vind ik ook, daarom word ik af en toe zo moe van die wagonladingen vaak ongenuanceerde kritiek. Maar laat ik er maar van uitgaan dat het ook te maken heeft met de tijd waarin we leven.
_________________
"I don't know that!"
eenjaarazalkmaar
Seizoenkaarthouder
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 jul 2019, 22:10

Kilkenny schreef: 20 jan 2021, 12:42 Dat vind ik ook, daarom word ik af en toe zo moe van die wagonladingen vaak ongenuanceerde kritiek. Maar laat ik er maar van uitgaan dat het ook te maken heeft met de tijd waarin we leven.
Helemaal eens met je!
Plaats reactie