Fortuna Sittard-AZ (za 26 sep, 18.45u)

Eredivisie, bekerduel of oefenpotje: bespreek hier alle wedstrijden van het vlaggenschip
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

MO7 schreef: 26 sep 2020, 22:11 Evjen had mogen spelen toch?
Waarom zou je Evjen opstellen als je Aboukhlal kunt laten aankloten?
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
SimonPoulsen
Co
Berichten: 6403
Lid geworden op: 12 aug 2017, 17:47

Forza AZ schreef: 26 sep 2020, 22:14 Hij mocht inderdaad spelen en zat ook op de bank.
Zowel Reijnders, Evjen en eigenlijk ook Stengs zijn meer aanvallende middenvelders dan buitenspelers. Stengs loopt meestal overal behalve rechtsbuiten. Willen veel de bal in de voeten en missen de pure snelheid en diepgang die je als buitenspeler wel nodig hebt. Dat maakt AZ ook erg voorspelbaar de laatste tijd. Eindeloos breien met die bal rond de 16 of nog erger op de eigen helft. Zeker met een 10 als de Wit waar ook weinig creativiteit vandaan komt. Die Karlsson lijkt me wel echt een buitenspeler net als Idrissi. Een Idrissi-Druijf- Karlsson voorhoede met Evjen of Reijnders op 10 lijkt me wel interessant. 2 echte buitenspelers met een creatieve 10 en een balvaste spits. Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Onze sympathieke knuffel talenten mogen natuurlijk niet op de bank.
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Langedijk schreef: 26 sep 2020, 22:29 Na die gelukkige 1-2 verwacht je een paar scherpe counters om verder uit te lopen. Maar in plaats daarvan lopen ze volledig achteruit en krijgt Fortuna een serie enorme kansen. Dan kom je opnieuw met geluk alsnog op 1-3 en dan lopen ze weer achteruit. Natuurlijk had de VAR moeten ingrijpen bij de 2-3 maar De Wit loopt net als bij de 1-0 weer eens niet mee. En bij Bizot gaat bijna alles in het netje tegenwoordig. Dan is de wedstrijd nog redelijk onder controle maar gaat Slot 10 minuten voor tijd totaal onnodig defensief wisselen. Tijdrekken bij de cornervlag tegen een ploeg van Hoofdklasse niveau, hoe verzin je het. Ik gunde Fortuna die gelijkmaker zelfs een beetje want Slot vroeg er zelf om. Volgende week de volgende degradatiekandidaat!
Nouja heel eerlijk, denk dat dit Fortuna als het een goed draaiend geheel kan worden toch iets hoger ingeschat mag worden dan degradatiekandidaat, dealniettemin had je gewoon moeten winnen.

En waarom Evjen op de bank gehouden werd blijft voor mij een raadsel.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

Ik zat gisteren rustig thuis dus ik dacht, laat ik Dani de Wit eens gaan volgen en wat aantekeningen maken. Al gauw heb ik ‘gewoon’ notities over de wedstrijd gemaakt.

Eén van de eerste notities van de eerste helft is: Ze denken er te makkelijk over? Vervolgens: Te weinig druk op de bal, ze lopen te ver naar achteren. Dit is eigenlijk zo gebleven de rest van de wedstrijd.

Verdere notities:
Veel te veel gezeur om penalty’s/vrije trappen. Niet alleen door ‘easy target’ Aboukhlal, maar door veel meer spelers. Er wordt te veel naar de scheidsrechter gekeken. Wat met de dubieuze Kuipers hoe dan ook al kansloos is.
Volgens mij liet De Wit zijn man lopen waardoor die kon scoren. Dat mag niet gebeuren, maar hij maakte dat in ieder geval weer enigszins goed door te scoren en onzelfzuchtig Boadu de 1-3 te laten scoren.
Er wordt achterin te weinig vooruit gespeeld, te weinig in oplossingen naar voren gedacht. Maar goed, de 2 spelers achterin die zo weinig wedstrijdritme hebben kun je dat nog niet kwalijk nemen en erg veel afspeelopties kregen ze ook niet op het middenveld.
Aan de bal gaat het verder redelijk goed, bij balverlies en zonder bal veel minder. Dit sluit weer aan bij te weinig druk op de bal bij balverlies, te ver naar achteren lopen.
Leuke poort van Letschert.
Waarom schiet Koopmeiners niet? Dat deed hij de 2e helft gelukkig wel.
Waarom schiet Boadu in de 42e minuut de bal niet cross in? Dat lijkt me makkelijker dan de bal te verlengen. Nu gaat de bal naast die toch zeker tussen de palen had gemoeten.

In de 2e helft had ik wat minder aantekeningen, meer met de wedstrijd meegeleefd. Maar toch:
Ze pakken het wéér niet op bij de middellijn.
Gepruts met corners.
Waarom niet gewoon Leeuwin voor Hatzidiakos? Onnodig geschuif met Koopmeiners.
Waarom niet met Druijf en Boadu spelen bij gebrek aan aanvallende keuzes?

Conclusies:
AZ loopt te veel naar achteren zonder bal. Er wordt te weinig druk naar voren gegeven. Het lijkt er zo op dat AZ wel eens denkt dat het vanzelf goed komt en tegenstanders merken dat er iets te halen valt. En met onze nieuwe status als topclub geeft dat tegenstanders dubbele motivatie. Dat is nieuw voor onze spelers en daar hebben ze moeite mee. Ons middenveld moet veel bepalender worden met het druk naar voren geven. Dat moeten zij kunnen. Ook Slot moet daar natuurlijk een rol in spelen als trainer. Daar kan je immers gewoon aandacht aan geven op de training en bij de voorbereiding op de wedstrijd.

AZ moet ophouden met dat gemiep richting de scheidsrechter. Het ziet er sneu uit, doet je imago geen goed, haalt je uit je eigen ritme en het helpt vaak geen ene fuck. Het is niet des AZ’s.

Het centrale koppel achterin met Hatzidiakos en Letschert kunnen we mee vooruit. Nog wat meer ritme en wennen aan elkaar, maar daar kunnen we een prima koppel aan hebben.

Slot moet AZ meer naar voren laten spelen. Door daar de aandacht veel op te leggen, maar ook door zinnige wissels door te voeren. Nu was het belabberd (op zijn Van de Broms appte iemand al) en speelde het de tegenstander in de kaart. Zoals genoteerd, waarom niet gelijk Leeuwin voor Hatzidiakos? Leeuwin mag misschien te kort komen voor wedstrijden tegen de top, maar tegen de meeste clubs kan hij prima invallen. Dit doet Leeuwin natuurlijk ook geen goed. Bovendien werd er nu dus onnodig met Koopmeiners geschoven, eerst naar achteren en 10 minuten later weer naar het middenveld. Dat geldt ook voor Letschert, eerst van LCV naar RCV en daarna weer terug. De wissels waren ook veel te verdedigend en Slot geeft daarmee een verkeerd signaal af. Dat snapt iedereen trouwens. Er zijn dan misschien weinig aanvallende keuzes met de blessures van Stengs en Idrissi, maar dan kan je ook Boadu laten staan, Druijf in laten vallen en een extra middenvelder inzetten om Fortuna eerder (hoger) aan te pakken. Nu kwam Sugawara erin, speel je eigenlijk met 2 rechtervleugelverdedigers (voorin heb ik hem amper gezien) en met het geschuif in alle linies was het een chaos geworden. En daar profiteerde Fortuna met hun opportunistische spel uiteindelijk van. (En misschien is het wel heel goed dat AZ er niet mee weg kwam.)
_________________
"I don't know that!"
Gebruikersavatar
AlkmaarForever
Reservespeler
Berichten: 1791
Lid geworden op: 10 dec 2006, 09:22
Locatie: Alkmaar

Niks op aan te merken Kilkenny.
adrie1979
Oude garde
Berichten: 1134
Lid geworden op: 24 feb 2013, 13:16

Kilkenny schreef: 27 sep 2020, 07:18 Ik zat gisteren rustig thuis dus ik dacht, laat ik Dani de Wit eens gaan volgen en wat aantekeningen maken. Al gauw heb ik ‘gewoon’ notities over de wedstrijd gemaakt.

Eén van de eerste notities van de eerste helft is: Ze denken er te makkelijk over? Vervolgens: Te weinig druk op de bal, ze lopen te ver naar achteren. Dit is eigenlijk zo gebleven de rest van de wedstrijd.

Verdere notities:
Veel te veel gezeur om penalty’s/vrije trappen. Niet alleen door ‘easy target’ Aboukhlal, maar door veel meer spelers. Er wordt te veel naar de scheidsrechter gekeken. Wat met de dubieuze Kuipers hoe dan ook al kansloos is.
Volgens mij liet De Wit zijn man lopen waardoor die kon scoren. Dat mag niet gebeuren, maar hij maakte dat in ieder geval weer enigszins goed door te scoren en onzelfzuchtig Boadu de 1-3 te laten scoren.
Er wordt achterin te weinig vooruit gespeeld, te weinig in oplossingen naar voren gedacht. Maar goed, de 2 spelers achterin die zo weinig wedstrijdritme hebben kun je dat nog niet kwalijk nemen en erg veel afspeelopties kregen ze ook niet op het middenveld.
Aan de bal gaat het verder redelijk goed, bij balverlies en zonder bal veel minder. Dit sluit weer aan bij te weinig druk op de bal bij balverlies, te ver naar achteren lopen.
Leuke poort van Letschert.
Waarom schiet Koopmeiners niet? Dat deed hij de 2e helft gelukkig wel.
Waarom schiet Boadu in de 42e minuut de bal niet cross in? Dat lijkt me makkelijker dan de bal te verlengen. Nu gaat de bal naast die toch zeker tussen de palen had gemoeten.

In de 2e helft had ik wat minder aantekeningen, meer met de wedstrijd meegeleefd. Maar toch:
Ze pakken het wéér niet op bij de middellijn.
Gepruts met corners.
Waarom niet gewoon Leeuwin voor Hatzidiakos? Onnodig geschuif met Koopmeiners.
Waarom niet met Druijf en Boadu spelen bij gebrek aan aanvallende keuzes?

Conclusies:
AZ loopt te veel naar achteren zonder bal. Er wordt te weinig druk naar voren gegeven. Het lijkt er zo op dat AZ wel eens denkt dat het vanzelf goed komt en tegenstanders merken dat er iets te halen valt. En met onze nieuwe status als topclub geeft dat tegenstanders dubbele motivatie. Dat is nieuw voor onze spelers en daar hebben ze moeite mee. Ons middenveld moet veel bepalender worden met het druk naar voren geven. Dat moeten zij kunnen. Ook Slot moet daar natuurlijk een rol in spelen als trainer. Daar kan je immers gewoon aandacht aan geven op de training en bij de voorbereiding op de wedstrijd.

AZ moet ophouden met dat gemiep richting de scheidsrechter. Het ziet er sneu uit, doet je imago geen goed, haalt je uit je eigen ritme en het helpt vaak geen ene fuck. Het is niet des AZ’s.

Het centrale koppel achterin met Hatzidiakos en Letschert kunnen we mee vooruit. Nog wat meer ritme en wennen aan elkaar, maar daar kunnen we een prima koppel aan hebben.

Slot moet AZ meer naar voren laten spelen. Door daar de aandacht veel op te leggen, maar ook door zinnige wissels door te voeren. Nu was het belabberd (op zijn Van de Broms appte iemand al) en speelde het de tegenstander in de kaart. Zoals genoteerd, waarom niet gelijk Leeuwin voor Hatzidiakos? Leeuwin mag misschien te kort komen voor wedstrijden tegen de top, maar tegen de meeste clubs kan hij prima invallen. Dit doet Leeuwin natuurlijk ook geen goed. Bovendien werd er nu dus onnodig met Koopmeiners geschoven, eerst naar achteren en 10 minuten later weer naar het middenveld. Dat geldt ook voor Letschert, eerst van LCV naar RCV en daarna weer terug. De wissels waren ook veel te verdedigend en Slot geeft daarmee een verkeerd signaal af. Dat snapt iedereen trouwens. Er zijn dan misschien weinig aanvallende keuzes met de blessures van Stengs en Idrissi, maar dan kan je ook Boadu laten staan, Druijf in laten vallen en een extra middenvelder inzetten om Fortuna eerder (hoger) aan te pakken. Nu kwam Sugawara erin, speel je eigenlijk met 2 rechtervleugelverdedigers (voorin heb ik hem amper gezien) en met het geschuif in alle linies was het een chaos geworden. En daar profiteerde Fortuna met hun opportunistische spel uiteindelijk van. (En misschien is het wel heel goed dat AZ er niet mee weg kwam.)
Prachtig allemaal, ik hoor het Slot en de spelers beamen, maar ik mis één ding.
Wij willen winnen.
Gebruikersavatar
Metalingus
Oude garde
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 aug 2005, 13:22
Locatie: Heemskerk

Inderdaad, de absolute wil om ten koste van alles te winnen ontbreekt. Bij elk schot draaien de verdedigers angstig weg. Je moet je toch voor de bal gooien en proberen te blokken?

Fortuna gooide de beuk erin en kwam door het fluiten van Kuipers overal mee weg, dan moet je zelf ook wat pittiger de duels in gaan. Die laatste tegenaanval moet je halverwege de eigen helft al in de kiem smoren door desnoods een overtreding te maken.
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5360
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

Langedijk schreef: 26 sep 2020, 22:31 Waarom zou je Evjen opstellen als je Aboukhlal Gudmundsson kunt laten aankloten?
Want die was pas echt slecht gisteren.
Gebruikersavatar
Kilkenny
Moderatort
Berichten: 8330
Lid geworden op: 22 feb 2005, 21:24
Locatie: Alkmaar

adrie1979 schreef: 27 sep 2020, 10:01 Prachtig allemaal, ik hoor het Slot en de spelers beamen, maar ik mis één ding.
Wij willen winnen.
Dat is natuurlijk onzin. Als ze naar mij luisteren, komt het allemaal goed :lol:
_________________
"I don't know that!"
DeZuivelDuivel
Technisch directeur
Berichten: 8984
Lid geworden op: 28 feb 2019, 21:40

Kilkenny schreef: 27 sep 2020, 07:18 Ik zat gisteren rustig thuis dus ik dacht, laat ik Dani de Wit eens gaan volgen en wat aantekeningen maken. Al gauw heb ik ‘gewoon’ notities over de wedstrijd gemaakt.

Eén van de eerste notities van de eerste helft is: Ze denken er te makkelijk over? Vervolgens: Te weinig druk op de bal, ze lopen te ver naar achteren. Dit is eigenlijk zo gebleven de rest van de wedstrijd.

Verdere notities:
Veel te veel gezeur om penalty’s/vrije trappen. Niet alleen door ‘easy target’ Aboukhlal, maar door veel meer spelers. Er wordt te veel naar de scheidsrechter gekeken. Wat met de dubieuze Kuipers hoe dan ook al kansloos is.
Volgens mij liet De Wit zijn man lopen waardoor die kon scoren. Dat mag niet gebeuren, maar hij maakte dat in ieder geval weer enigszins goed door te scoren en onzelfzuchtig Boadu de 1-3 te laten scoren.
Er wordt achterin te weinig vooruit gespeeld, te weinig in oplossingen naar voren gedacht. Maar goed, de 2 spelers achterin die zo weinig wedstrijdritme hebben kun je dat nog niet kwalijk nemen en erg veel afspeelopties kregen ze ook niet op het middenveld.
Aan de bal gaat het verder redelijk goed, bij balverlies en zonder bal veel minder. Dit sluit weer aan bij te weinig druk op de bal bij balverlies, te ver naar achteren lopen.
Leuke poort van Letschert.
Waarom schiet Koopmeiners niet? Dat deed hij de 2e helft gelukkig wel.
Waarom schiet Boadu in de 42e minuut de bal niet cross in? Dat lijkt me makkelijker dan de bal te verlengen. Nu gaat de bal naast die toch zeker tussen de palen had gemoeten.

In de 2e helft had ik wat minder aantekeningen, meer met de wedstrijd meegeleefd. Maar toch:
Ze pakken het wéér niet op bij de middellijn.
Gepruts met corners.
Waarom niet gewoon Leeuwin voor Hatzidiakos? Onnodig geschuif met Koopmeiners.
Waarom niet met Druijf en Boadu spelen bij gebrek aan aanvallende keuzes?

Conclusies:
AZ loopt te veel naar achteren zonder bal. Er wordt te weinig druk naar voren gegeven. Het lijkt er zo op dat AZ wel eens denkt dat het vanzelf goed komt en tegenstanders merken dat er iets te halen valt. En met onze nieuwe status als topclub geeft dat tegenstanders dubbele motivatie. Dat is nieuw voor onze spelers en daar hebben ze moeite mee. Ons middenveld moet veel bepalender worden met het druk naar voren geven. Dat moeten zij kunnen. Ook Slot moet daar natuurlijk een rol in spelen als trainer. Daar kan je immers gewoon aandacht aan geven op de training en bij de voorbereiding op de wedstrijd.

AZ moet ophouden met dat gemiep richting de scheidsrechter. Het ziet er sneu uit, doet je imago geen goed, haalt je uit je eigen ritme en het helpt vaak geen ene fuck. Het is niet des AZ’s.

Het centrale koppel achterin met Hatzidiakos en Letschert kunnen we mee vooruit. Nog wat meer ritme en wennen aan elkaar, maar daar kunnen we een prima koppel aan hebben.

Slot moet AZ meer naar voren laten spelen. Door daar de aandacht veel op te leggen, maar ook door zinnige wissels door te voeren. Nu was het belabberd (op zijn Van de Broms appte iemand al) en speelde het de tegenstander in de kaart. Zoals genoteerd, waarom niet gelijk Leeuwin voor Hatzidiakos? Leeuwin mag misschien te kort komen voor wedstrijden tegen de top, maar tegen de meeste clubs kan hij prima invallen. Dit doet Leeuwin natuurlijk ook geen goed. Bovendien werd er nu dus onnodig met Koopmeiners geschoven, eerst naar achteren en 10 minuten later weer naar het middenveld. Dat geldt ook voor Letschert, eerst van LCV naar RCV en daarna weer terug. De wissels waren ook veel te verdedigend en Slot geeft daarmee een verkeerd signaal af. Dat snapt iedereen trouwens. Er zijn dan misschien weinig aanvallende keuzes met de blessures van Stengs en Idrissi, maar dan kan je ook Boadu laten staan, Druijf in laten vallen en een extra middenvelder inzetten om Fortuna eerder (hoger) aan te pakken. Nu kwam Sugawara erin, speel je eigenlijk met 2 rechtervleugelverdedigers (voorin heb ik hem amper gezien) en met het geschuif in alle linies was het een chaos geworden. En daar profiteerde Fortuna met hun opportunistische spel uiteindelijk van. (En misschien is het wel heel goed dat AZ er niet mee weg kwam.)
Ik zou daar nog aan toevoegen: waarom trekt niemand aan de handrem bij AZ. Hatzidiakos pakt gewoon geel om Semedo af te stoppen langs de zijlijn/vlak voorbij de middenlijn. Maar bij die laatste goal gaat niemand er gewoon hard in om het dan maar zo veilig te stellen in de laatste minuut.
Een underdog heeft altijd strijdlust nodig.
Tijd voor een terugkeer van de cupfighter mentaliteit!
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

pAZcal schreef: 27 sep 2020, 10:46 Want die was pas echt slecht gisteren.
Dat is correct. Maar Gudmundsson is in de EL tenminste nog belangrijk geweest en was vorige week niet slecht. Aboukhlal heeft op dit niveau nog nooit iets laten zien.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Gebruikersavatar
pAZcal
Kristen
Berichten: 5360
Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:52
Locatie: Leiden

Langedijk schreef: 27 sep 2020, 17:51 Dat is correct. Maar Gudmundsson is in de EL tenminste nog belangrijk geweest en was vorige week niet slecht. Aboukhlal heeft op dit niveau nog nooit iets laten zien.
In de eerste helft was ie aardig op weg.
Gebruikersavatar
Langedijk
Gewoon Dirk
Berichten: 10989
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:12
Locatie: Langedijk

pAZcal schreef: 27 sep 2020, 22:07 In de eerste helft was ie aardig op weg.
Wat deed ie allemaal goed dan? Diepgang? Dat vind ik geen kwaliteit want dat kan iedereen. Buiten die redelijke voorzet bij de 1-1 was het niet best hoor. Maar omdat anderen slechter waren viel dat niet zo op.
Stuk in m'n kraag, stuk in m'n bed
Plaats reactie