De topic over oud AZ-spelers II

De AZ-onderwerpen die hierboven niet thuishoren
FugAZi
Goalscorer

DeZuivelDuivel schreef: 14 jun 2025, 16:33 Staat toch gewoon bij nummertje 11 en 12 op je eigen lijst?

Maar jammer dat je geen enkel vertrouwen hebt in de scouting of in de werkelijkheid van de rest van de voetbalwereld.
AZ koopt toch nog gewoon spelers? Best leuke aankopen ook. Doel is nog steeds 50%.
Geen idee wat je me in de mond probeert te leggen. Mijn stelling is al tijden het zelfde: jeugdspelers (Mexx, Kees, Poku maar ook Peer etc) en gekochte spelers opleiden (Parrot, Mijnans, Bommel etc) dit tijd geven en dan uiteindelijk aanvullen met een echte topper zoals Rijkaard was voor ajax ( bv Koopmeiners over een paar jaar voor 20 miljoen of zoiets).
Het enige verschil is dat ik het jaren wil geven (met ondergrens +- 4e plek) en de meeste hier alleen maar lopen te jammeren dat het nu moet gebeuren.

Jammer dat je niet geloof dat spelers heel veel kunnen groeien in paar jaar.
Antti Opdam
Harde Kern

FugAZi schreef: 14 jun 2025, 09:26 Ja een beetje meer vertrouwen in hun werk zou wel eens mogen. Max en Eenhoorn hebben heel duidelijk aangegeven dat de markt flink veranderd is en dat het kunstje dat AZ zo succesvol heeft gemaakt op de lange duur aan corrosie onderhevig is.
Max stelt dat alles tot de 15 miljoen zelf opleidbaar is (eigen jeugd en aankopen die een paar jaar nodig hebben). De echte directe versterking die er meteen staan kosten dus meer!
Eenhoorn stelt dat AZ bij hetzelfde doen uiteindelijk overal ingehaald gaat worden door zijn eigen innovaties die overal gekopieerd zijn.

Waarom je dan in je schippersstoel aan wal niet wil geloven dat AZ daarop is gaan sturen en dat volgens hun analyse dit de beste manier is om een toekomstbestendig en succesvolle toekomst te bouwen kan ik met mijn hoofd niet bij.

Daarbij lukt het ze om in de ombouw fase binnen de marges (boven de ondergrens) te blijven (dat overtrokken reageren op een plekje hoger of lager slaat gewoon nergens op).

De doempraat is natuurlijk een kwinkslag naar dit seizoen waar op gegeven punt haast alle aankopen tegelijkertijd geblesseerd waren (of niet soms?) en hoe dichtbij we waren bij een prijs.

De aankooproute is overigens helemaal niet dicht.
Ze hoeven er helemaal niet meteen te staan. Het mag ook een half jaartje duren.

Kerkez, Karlsson, Idrissi, Pavlidis (etc, etc) waren allemaal prima aankopen voor een normale prijs? Waarom kan dat opeens niet meer. Wat is er nu wezenlijk veranderd? En sinds wanneer is dat?

GA Eagles had ook opeens een linksbuiten met vrij snel rendement.

Het huidige alternatief - een 18-jarige jongen twee tot drie jaar laten onderpresteren - is pas écht duurkoop.
FugAZi
Goalscorer

SimonPoulsen schreef: 14 jun 2025, 16:39
Dat aankopen ingehaald zouden worden door eigen jeugd vind ik nogal optimistisch. Een aankoop kan net zo goed nog veel rek hebben. Alleen haal je dan veelal wel al iemand binnen met ervaring en bewezen prestaties op het hoogste niveau. Pavlidis, Wolfe, Penetra noem ze op. Eerste szn misschien niet top, maar wel een veel hoger prestatiebasisniveau (en fysieke belastbaarheid) dan tieners. Het moet geen doel opzich zijn om Poku, Brederode of wie dan ook maar te willen laten slagen. Dat moet een middel zijn om je sportieve doelstellingen na te streven.
Misschien optimistisch, maar als je de cyclus van die 2 jaar achterstand op de spelers met een hogere prestatie basisniveau weet te doorbreken (zeg maar door de wachtrij naar voren halen door ze die tijd te geven) dan zou je daarna veel vaker nieuwe aanwas van een hoger niveau hebben. Met langere contracten door de hele jeugd heen creëer je precies dat (moet je wel tijdelijk wat ruimte maken)

Maar het ultieme doel is natuurlijk dat die 50% eigen jeugd instroom echt kunnen concurreren met de aankopen van het hogere prestatiebasisniveau. Het moet 'en' 'en' zijn waar een smeltkroes van alle "voedingslijnen" van het eerste elftal van het zo hoog mogelijk niveau zijn. Dat de onderlinge concurrentie zo hoog mogelijk is, dat ze elkaar beter maken, dat de bank niks onderdoet voor de basis.

Ik heb niet zoveel elftallen van AZ gezien waar de concurrentie zo hoog was dat ze elkaar beter maakten. 2 keer met een gekocht elftal (Wastora en DSB) en 1 keer met een zorgvuldige gecreëerd team onder Brom waar een lichting jeugd de aanjagers waren van de kwaliteit van de hele selectie. En Slot zo heerlijk van kon genieten (zelfs Jansen)

Alleen maar focussen op de gekochte basisspelers van het hogere prestatie basisniveau (waar de discussie al een hele tijd rondjes omheen draait)brengt je maar gedeeltelijk verder. Want het is bewezen dat het de bank is die teams uiteindelijk kampioen maken. Enerzijds door de hierboven beschreven moordende concurrentie maar voornamelijk door het opvangen van de vele blessures en schorsingen.
AZ heeft zonder de suikeroom tegenwoordig niet de financiële slagkracht heeft om ook de bank vol te zetten met de spelers van het hogere prestatiebasisniveau.

Jij noemt het sportief wanbeleid, ik noem het de 'Brombouw' route herhalen en het nu beter te doen door de voedingslijnen van kwaliteit en concurrentie proberen in stand te houden. Ja het kost ons nu wat leergeld maar als de jeugd voedingslijn een continuïteit blijft houden (het zal vast wat fluctueren) hebben de toekomstige Pavlidisen etc meer concurrentie en dan heb je pas een echt topsport klimaat.
salmonyappi
Harde Kern

FugAZi schreef: 15 jun 2025, 00:54 Misschien optimistisch, maar als je de cyclus van die 2 jaar achterstand op de spelers met een hogere prestatie basisniveau weet te doorbreken (zeg maar door de wachtrij naar voren halen door ze die tijd te geven) dan zou je daarna veel vaker nieuwe aanwas van een hoger niveau hebben. Met langere contracten door de hele jeugd heen creëer je precies dat (moet je wel tijdelijk wat ruimte maken)

Maar het ultieme doel is natuurlijk dat die 50% eigen jeugd instroom echt kunnen concurreren met de aankopen van het hogere prestatiebasisniveau. Het moet 'en' 'en' zijn waar een smeltkroes van alle "voedingslijnen" van het eerste elftal van het zo hoog mogelijk niveau zijn. Dat de onderlinge concurrentie zo hoog mogelijk is, dat ze elkaar beter maken, dat de bank niks onderdoet voor de basis.

Ik heb niet zoveel elftallen van AZ gezien waar de concurrentie zo hoog was dat ze elkaar beter maakten. 2 keer met een gekocht elftal (Wastora en DSB) en 1 keer met een zorgvuldige gecreëerd team onder Brom waar een lichting jeugd de aanjagers waren van de kwaliteit van de hele selectie. En Slot zo heerlijk van kon genieten (zelfs Jansen)

Alleen maar focussen op de gekochte basisspelers van het hogere prestatie basisniveau (waar de discussie al een hele tijd rondjes omheen draait)brengt je maar gedeeltelijk verder. Want het is bewezen dat het de bank is die teams uiteindelijk kampioen maken. Enerzijds door de hierboven beschreven moordende concurrentie maar voornamelijk door het opvangen van de vele blessures en schorsingen.
AZ heeft zonder de suikeroom tegenwoordig niet de financiële slagkracht heeft om ook de bank vol te zetten met de spelers van het hogere prestatiebasisniveau.

Jij noemt het sportief wanbeleid, ik noem het de 'Brombouw' route herhalen en het nu beter te doen door de voedingslijnen van kwaliteit en concurrentie proberen in stand te houden. Ja het kost ons nu wat leergeld maar als de jeugd voedingslijn een continuïteit blijft houden (het zal vast wat fluctueren) hebben de toekomstige Pavlidisen etc meer concurrentie en dan heb je pas een echt topsport klimaat.
Voor een deel eens met je betoog, maar dan moet je wel zorgen dat je weer een Pavlidis hebt rondlopen. Je hebt niet zomaar elke twee drie jaar een superspits uit eigen opleiding.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
FugAZi
Goalscorer

salmonyappi schreef: 15 jun 2025, 11:27 Voor een deel eens met je betoog, maar dan moet je wel zorgen dat je weer een Pavlidis hebt rondlopen. Je hebt niet zomaar elke twee drie jaar een superspits uit eigen opleiding.
Ja dat mag je hopen dat ze nog steeds zulke pareltjes weten te vinden.
Zie jij in Parrott de potentie om het mogelijk te zijn? Ik denk dat hij ongeveer een jaar achter loopt in zijn ontwikkeling ten opzichte van Pavlidis. Ik hoop echt dat hij blijft en dat Parrott en Mexx echt hebben gezien dat ze elkaar nodig hebben om tot succesen te komen.
Laatst gewijzigd door FugAZi op 15 jun 2025, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
salmonyappi
Harde Kern

FugAZi schreef: 15 jun 2025, 11:50 Ja dat mag je hopen dat ze nog steeds zulke pareltjes weten te vinden.
Zie jij in Parrot de potentie om het mogelijk te zijn? Ik denk dat hij ongeveer een jaar achter loopt in zijn ontwikkeling ten opzichte van Pavlidis. Ik hoop echt dat hij blijft en dat Parrot en Mexx echt hebben gezien dat ze elkaar nodig hebben om tot succesen te komen.
Parrott zie ik als spits die bediend moet worden van de zijkanten. Als ik me goed herinner heb ik bij het bekijken van beelden van Excelsior toen hij aangekondigd werd gezien dat hij een heel goede afmaker is, veelal (oneerbiedig gezegd) intikkertjes, maar wel heel heel goed en vaak. Bij AZ is dat nog te weinig gelukt door slechte aanvoer vanaf de flanken. Voetballend (technisch) kan ie niet tippen aan Pavlidis, maar mits goed gebruikt kan ie een de 15-20 goals aantikken. Zelf zie ik liever Meerdink, die de laatste tijd weer oogt als de medogenloze afmaker die hij bij Jong was. Ik weet dat hij er nog veel maar had kunnen en moeten maken, maar ik doel op zijn uitstraling.
Laatst gewijzigd door salmonyappi op 15 jun 2025, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is geen hom, het is geen kuit, 't is voetbalkaviaar !!
Chef
Reservespeler

Wie is die Parrot waar het hier steeds over gaat? Ik ken alleen Parrott.
FugAZi
Goalscorer

Chef schreef: 15 jun 2025, 20:34 Wie is die Parrot waar het hier steeds over gaat? Ik ken alleen Parrott.
Jezus echt hé :oops: vorige keer nog net op tijd mijn bericht kunnen verbeteren. Vergeet ik het weer, eenmaal fout geschreven wordt je ook niet meer geholpen door de spellingcontrole die dan steeds de foute blijft voorstellen.
vriend
Goalscorer

Marko Vejinovic gaat bij Alkmaarsche Boys voetballen. Kan Roy Rowinkel hem vertellen wat ie fout doet.
Morele winnaars zijn slechte verliezers.
DonnyDelano
Invaller

Van Overeem in belangstelling Heerenveen

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/13 ... um=twitter
Bombaman
Oude garde

FugAZi schreef: 15 jun 2025, 21:03 Jezus echt hé :oops: vorige keer nog net op tijd mijn bericht kunnen verbeteren. Vergeet ik het weer, eenmaal fout geschreven wordt je ook niet meer geholpen door de spellingcontrole die dan steeds de foute blijft voorstellen.
Ik heb de verdwaalde T van Troy gevonden.
Cetero censeo birrum bibendum esse
FugAZi
Goalscorer

Bombaman schreef: 18 jun 2025, 10:52 Ik heb de verdwaalde T van Troy gevonden.
:lol:
DonnyDelano
Invaller

https://x.com/MargoMartin47/status/1935420994438709741

Hopelijk houdt Teun, Trump een beetje in bedwang
Antti Opdam
Harde Kern

DonnyDelano schreef: 18 jun 2025, 23:10 https://x.com/MargoMartin47/status/1935420994438709741

Hopelijk houdt Teun, Trump een beetje in bedwang
https://www.voetbalzone.nl/nieuws/donal ... b5a3882172

Ging niet zo lekker ...
DonnyDelano
Invaller

Antti Opdam schreef: 18 jun 2025, 23:12 https://www.voetbalzone.nl/nieuws/donal ... b5a3882172

Ging niet zo lekker ...
Haha, lekkere vraag ook wel. Arme spelers
dirkjan
Goalscorer
Contacteer:

Wie zijn vrijheden wil opgeven voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beide hebben.
loekf2
Steward

dirkjan schreef: 20 jun 2025, 13:49
10-15% door verkoop schijnt (4-6 miljoen ?)

https://www.vi.nl/nieuws/liverpool-slaa ... voor-slot-
AZuid-Scharwoude
Basisspeler

loekf2 schreef: 20 jun 2025, 16:54 10-15% door verkoop schijnt (4-6 miljoen ?)

https://www.vi.nl/nieuws/liverpool-slaa ... voor-slot-
4-6 Britse pond dan wel dus even meer in euro’s.
DeZuivelDuivel
Fanpage-junk

Dani de Wit wijt zijn mislukte seizoen bij Bochum aan: het bestuur van de club.
Stiekem blijken toch steeds meer (oud) AZ-spelers een behoorlijk gebrek aan zelfreflectie te hebben.
Zolang ie blijft scoren, hoef ik 'm niet te horen. Dat wordt nog wat met Mexx Meerdink
En Smit wordt natuurlijk ook een hit.
SimonPoulsen
Gewoon Dirk

DeZuivelDuivel schreef: 28 jun 2025, 12:38 Dani de Wit wijt zijn mislukte seizoen bij Bochum aan: het bestuur van de club.
Stiekem blijken toch steeds meer (oud) AZ-spelers een behoorlijk gebrek aan zelfreflectie te hebben.
Het wordt met de week gekker met die gozer.

Plaats reactie